fredag 4 oktober 2013

Mission impossible.

I Sverige så kan man studera till vad sjutton man än önskar, så länge man har orken. Så lyder i alla fall politikernas svar på utbildningsfrågan.

Men är det verkligen så? Är det bara en myt att studenter lever på nudlar och stans billigaste köttbullar som innehåller 0.01% kött? Svaret är självklart nej. Enligt vår käre statsminister så är det nyttigt att byta karriär mitt i livet och prova på något nytt. Tja.. Varför inte? Det kanske hade fungerat om lägenheterna inte vore så dyra och studiebidraget inte vore så JÄKLA LÅGT! För att en sabla student SKA kunna klara sig en hel jäkla månad så måste denne jobba OCH plugga.. Och menar då våran helt underbart genialiska statsminister att en ensamstående 3 barns mamma ska sluta på sitt jobb och börja plugga för att det är NYTTIGT att byta karriär åtminstone EN gång i livet??? HON SKULLE GÅ UNDER!

Jag är studerande och just nu söker jag jobb för att jag behöver mer pengar, vilket är rimligt eftersom att jag får ungefär lika mycket pengar som ett dött träd.. MEN! Ja, mina vänner det finns ett MEN där också.. För att kunna få ett jobb så måste man ha en gymnasieutbildning, och för er som undrar så är det just den jag kämpar med att få nu varje dag.. Får jag något jobb då? NEJ! "Vi ser ju helst att du ska besitta någon sorts klar utbildning.." "F*ck You.." jäkla jobbpolicy, BULLSHIT! Jag får väl leva på bark och kottar då, i ett jäkla tält som jag byggt själv av pinnar och en gammal presenning som det är hål i..

Dessutom har jag funderat hur arbetsgivare tänker när dom söker unga människor i dryga 20 års åldern som har 2-3 års erfarenhet av just ett yrke och dessutom ett X antal yrkesutbildningar och fortbildningar.. Jag tror att dom letar efter supermänniskorna..

Jag tar min förbannade huvudvärk, lägger mig i fosterställning och gråter tills jag somnar.

Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar