torsdag 3 oktober 2013

Death.

Döden, ja.. ett ämne man helst gärna inte tar upp runt middagsbordet. Det är kort sagt inte ett trevligt ämne.
Men det är en del av livet. Därför hade jag tänkt att ta upp det lite smått ikväll.

På senare tid så jag funderat på det här med eutanasi, alltså dödshjälp. Inte att förvirra med dödsstraff, för det är något helt annat och det tar vi upp en annan dag.

Eutanasi är alltså dödshjälp, man hjälper sjuka människor att avsluta sina liv, smärtfritt och på ett humant sätt. Man sätter då patienten i ett kaklat rum, som är behändigt eftersom att det är lätt att bara spola av möjligt kladd, sedan tar man in en bultpistol som man placerar mot patientens panna och sedan avfyrar man ett dödligt skott rakt in i huvudet, för att sedan garantera att patienten verkligen är död så snittar man upp halspulsådern och tömmer patienten på blod.
Hahaha, skojade bara.. Klart man inte gör så på människor, det gör man bara på djuren som sedan blir din hamburgare, eller stek! (Glad gubbe)

Skämt åsido.. Jag personligen har delade åsikter om eutanasi, det kan vara en bra sak men det kan också gå till överdrift. Jag menar, jag är för aborter, till och med att man kan göra abort upp till vecka 19, MEN det ska självklart vara rimliga skäl.. Samma sak för eutanasi, om man kan abortera ett foster som har hjärnskador eller annat så kan man väl döda ett svårt handikappat barn genom eutanasi? NEJ.. 

"Om vi ska införa dödshjälp i Sverige så ska det gälla för dem som är obotligt sjuka och som faktiskt lider." Men även där har jag lite tvivel, det är så lätt att säga "ja" till dödshjälp, men när det t.e.x gäller ens barn eller en nära släkting så blir svaret annorlunda.. Döden är en del av livet, även om den är plågsam..
Kanske bör man införa att de människor som ligger för döden aldrig ska behöva vara ensamma?

Blandade känslor där.. Vanligtvis så tänker man inte på döden, men ibland måste man stanna upp och fundera över hur vi vill ta våra sista andetag..

Ett litet filmtips för er som vill veta lite mer om eutanasi, huvudrollen är Al Pacino, (jag har fått för mig att fler kommer att se filmen bara för att han är huvudrollen..) filmen heter "You don't know Jack", den är baserad på en verklig historia. Filmen är GRYM! Arton plus får den av mig!

Out, for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar