måndag 4 november 2013

Första dagen.

Jag är helt död. Första dagen på jobbet och jag fick cykla, cykla omkring halva Stockholm, så gymkort.. My ass! Mina ben är som spaghetti, jag har ont i hela kroppen, men fasen så glad jag är! Det var skitkul, att prova på jobbet idag! Jag fick sicksacka mellan bilar, kämpa så jag nästan sprack i uppförsbackar, men mitt leende satt fastklistrat! Det ska verkligen bli lärorikt och intressant att få arbeta med detta gäng! Jag kanske inte cyklar så mycket mer, haha, men jag kommer absolut fortsätta jobba! Grymt kul!

När jag åkte hem när jag jobbat klart så satt jag och funderade på vår mentalitet gentemot äldre, osv.. Och då kom jag fram till att majoriteten av folket lämnar allt ansvar på hemtjänsten och äldreboenden, det är som ett dygnet runt dagis. Jag förstår att det är svårt att hela tiden ta hand om en sjuk mamma/pappa eller mormor/morfar, ja ni fattar, men att sedan sitta där och ta ifrån dom alla rättigheter dom haft under närmare 60 år av sina liv är inte rätt, som t.e.x, "Ingen alkohol. Inte för mycket kaffe." man frågar sig själv varför? Och svaret blir oftast, "Dom riskerar och dö.." Och? Blir jag så gammal någon gång så vill jag kunna ha den frihet jag alltid har haft. Jag minns ett klipp med Kristoffer Appelquist, han menar på att alla äldre borde få dispens på flertalet av droger, han likt jag växte upp med ordspråket, "Man måste prova allting en gång." Så varför inte lite heroin på ålderns höst? Sedan är det ju inte alltid de anhöriga som bestämmer om det ska få drickas alkohol eller 19 koppar kaffe, det kan ju vara företaget som skickar ut personal till dessa personer, allting innebär ju mer arbete och uppenbarligen så är det ingen som vill lägga den tiden av sitt arbetsliv till att göra en gammal man eller kvinna lite lycklig sina sista år, månader eller dagar.
Det är sorgligt. Så här sitter jag och hoppas på att Kristoffers förslag går igenom, oseriöst eller inte, ja det avgör du.

Adjö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar