måndag 8 december 2014

Konsumenter är vi allihopa, allihopa!

Nu när är december här! Nu är det juletider och folk springer som galna runt i affärer för att fylla upp sitt köpebehov! Julklappar ska inhandlas, paket ska slås in, pengar ska spenderas och vettet.. ja försvinn.

Därför hade jag tänkt att sätta upp en liten lista i julens namn, för hur man som konsument ska bete sig i hysterin, som just i detta nu sker överallt och ingenstans.
Listan kommer att ha femton punkter!

Läs och lär, gott folk!


  1. Oavsett hur din dag på jobbet varit, tänk på att du går till någon annans jobb när du vill handla.
  2. Innan du haffar tag i en personal säg "Hej" först. (Det är alltid trevligare för båda parter om man säger "Hej" först.)
  3. Tänk efter själv först.
  4. Kom ihåg att det aldrig är personalens fel att du måste handla mellan jobb och hämtning på skola eller dagis.
  5. Gå inte direkt till attack om något verkar fel, fråga först. (Alltid trevligare om man frågar innan man börjar gapa.)
  6. Kom ihåg att det är juletider! Det är givmildhetens månad! Var glad för vad du har!
  7. Bråka inte i kassan om vem som ska betala, gör upp innan ni går in i affären. (Det kan bli en väldigt knepig situation för alla parter om ett fullskaligt pengabråk eskalerar i kassan)
  8. Om barnpassning finns på affären du handlar på, se då till att lämna korrekta uppgifter och ta tillvara på reglerna som satts upp för dig och ditt barn.
  9. Är kön lång och du börjar känna dig stressad, behåll stressen och fråga snällt om en till kassa kan öppnas. (Kassören är minst lika stressad som du är)
  10. Utnyttja inte personalen, ha respekt för att dom också är människor med familjer och känslor.
  11. Ha förståelse för den mänskliga faktorn. (Undantag om personalen är otrevlig)
  12. Skräpa inte ner! Bjuds det på något i en butik, ta till vara på papperskorgarna. (Kom ihåg att den enes skit blir den andres skit i sådana situationer.)
  13. Personalen lyssnar mer än gärna på önskemål och åsikter, att vara otrevlig leder dock ingenstans.
  14. Se efter dina barn. Även om personalen är fler än en mamma och pappa så kan ett barn skadas i en butik. 
  15. Glöm inte bort att le! Ett leende ger mer än tusen ord. 

Även personalen kan ta hjälp av min lilla lista, för det är ju så att personalen också är konsumenter när arbetspasset är slut. 
Konsumenter är vi allihopa, allihopa! 

God jul! Låt oss nu tillsammans skapa en helt underbar tid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar