måndag 30 september 2013

Educated.

Jag vill leva i en värld där lika är lika och inte olika. Jag vill att alla ska få en chans att känna ren lycka, att man inte ska bli straffad för att man råkar vara född i en fattig familj, eller för att man har en annan sexuell läggning än vad som accepteras.
Jag vill inte leva i en värld, där man berömmer framgångar varje dag och strävar mot en ljusare framtid för endast ett fåtal människor i denna "globala välfärd". Jag vill leva i en värld där alla föds lika värda, där alla har en chans till samma förutsättningar.
En värld där man inte kan bli kritiserad, diskriminerad eller hatad på grund av ens kön.
Jag vill helt enkelt ha en perfekt värld. Jag är en ren pessimist, jag tvivlar mer än vad jag hoppas.
Om du skulle fråga mig, "Hur ser världen ut om 50 år?", så skulle jag förmodligen svara, "Vilken värld?"

Vi skryter jämt om hur smarta vi är, hur långt vi kommit, hur bra vi är! Men vad är det vi egentligen gör som är bra? "Ja, men vi ser ju till så att flera miljarder människor kan leva.. Ett globalt samarbete!" Jahaaaaa, är det de vi gör när vi utrotar djurarter, förstör skogar, bokstavligen talat trampar ner allt som kommer i våran väg? Och sedan har mage att klaga på de få organisationer som bryr sig om dessa saker som välfärden dödar. Ja.. Vi har kommit långt. Förresten, långt från vad? Att vara grottmänniska?
Allt går inte att ändra på en natt, men vi kanske kan börja fundera på vad det är vi värderar i denna värld, vi kanske verkligen bör se över de resurser vi har kvar och trampa ner dem som förstör våran planet till sin egen vinning. Vi kanske ska sluta tänka destruktivt och egoistiskt och börja tänka på vad vi kan göra för att ge fler möjligheten till samma liv som VI lever här. Vi kanske ska sluta se allt som "vi" och "dom" och börja ta hand om varandra, som människor.

I detta inlägg så hoppas jag mer än tvivlar.
Ville bara påpeka det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar